پتاسیم و خواص درمانی

پتاسیم

مقدار نیاز روزانه پتاسیم: 3500 میلی گرم

منابع خوب غذایی: برگ زردآلو، سیب زمینی پخته، آلوخشک، طالبی، موز و اسفناج

اگر میمون ها آنقدر که در تلویزیون نشان داده می شود در طبیعت هم موز می خوردند، هرگز هیچکدام از آنها مبتلا به افزایش فشار خون نمی شدند. چرا که پتاسیم – به طریقی در انسان ها – عامل اصلی حفظ فشار خون در سطح مناسب برای ایجاد سلامتی مطلوب دستگاه قلب و عروق است.

پتاسیم چگونه فشار خون را تنظیم می کند؟ دانشمندان معتقدند که دلیل این امر ممکن است توانایی پتاسیم برای پمپ کردن سدیم به خارج از سلول های بدن و کاهش میزان آب بدن باشد. پتاسیم ممکن است مقاومت عروق خونی را نیز تغییر دهد. دلیل دیگر این موضوع آن است که پتاسیم چگونگی پاسخ دادن عروق خونی را نسبت به هورمون های موجود در گردش خون که بر روی فشار خون تأثیر می گذارند، نظیر وازوپرسین و نوراپی نفرین، تغییر می دهد.

به هر حال، توانایی پُتاسیم جهت کاهش فشار خون چنان است که برخی از دانشمندان معتقدند کمبود این مادة معدنی نزد برخی افراد خاص ممکن است واقعاً آغازگر افزایش فشار خون باشد.

بجز اثر اعجاب انگیز پتاسیم بر روی فشار خون، مادة معدنی مذکور برای انقباض طبیعی عضله، فعالیت الکتریکی طبیعی در قلب و انتقال سریع تکانه های عصبی در بدن نیز ضروری است. به همین دلیل بی نظمی های ضربان قلب به عنوان یک نشانة کلاسیک کمبود پتاسیم در نظر گرفته می شود. سایر علائم کمبود پُتاسیم شامل ضعف عضلانی، بی حسی و احساس سوزن سوزن شدن پاها، تهوع، استفراغ، گیجی و تحریک پذیری است.

مصرف بی خطر پتاسیم

پتاسیم

براساس گزارش مرکز ملی آمارهای بهداشتی در هیاتسویل، مریلند، بیشتر ما روزانه حدود 2650 میلی گرم پُتاسیم مصرف می کنیم. به گفتة دکتر دیوید مک کارون استاد طب داخلی مدیر گروه بیماری های کلیه، افزایش فشار خون و داروشناسی بالینیِ دانشگاه علوم بهداشتی اورگون در پورتلند، به همین دلیل بیشتر ما احتمالاً نیازمند اضافه کردن حداقل سه وعده میوه و سبزی غنی از پتاسیم به رژیم غذایی روزانة خود هستیم.

آیا مصرف یک مکمل پتاسیم آسان تر نیست؟ متخصصان معتقدند که منابع غذایی پتاسیم بهتر از فراورده های دارویی آن تحمل می شوند، هر چند مصرف مکمل های پُتاسیم- که بدون نسخه در داروخانه ها در اختیار عموم قرار دارد و یا در دوزهای بالاتر با نسخة پزشک قابل دسترسی است – گاهی اوقات برای کسانی که داروهای مدر دریافت می کنند ممکن است لازم باشد. داروهای مدر، آب اضافی بدن را دفع می کنند، و در عین حال پتاسیم بدن را نیز کاهش می دهند. (دیژیتال،که یک داروی قلبی است، نیز می تواند موجب دفع پتاسیم شود.) به اعتقاد دکتر مک کارون، اگر شما از مکمل هایی که بدون نسخه به فروش می رسد استفاده می کنید، بهتر است مجموعه پتاسیمی را که روزانه از مواد غذایی و مکمل ها دریافت می کنید در حد 3500 میلی گرم حفظ کنید.

مکمل پُتاسیم

وقتی به یک مکمل پُتاسیم نیاز دارید، دربارة این که کدام نوع مکمل برای شما بهتر است با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. برخی از پزشکان معتقدند کلرید پتاسیم بهتر از بی کربنات پتاسیم، سیترات پتاسیم یا گلوکونات پُتاسیم جذب می شود. مکمل های حاوی بیش از 99 میلی گرم پتاسیم تنها با تجویز پزشک فروخته می شود.

مصرف بیش از حد پُتاسیم (بیش از پنج هزار میلی گرم در روز) می تواند موجب به هم خوردن تعادل مواد معدنی در بدن و بروز ناراحتی های قلبی و کلیوی شود. سایر عوارض جانبی شامل ضعف عضلانی، احساس سوزن سوزن شدن دست ها، پاها یا زبان و نبض کُند یا نامنظم است.

دیابتی ها یا بیماران کلیوی، همانند افرادی که از داروهای خاصی همچون داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، مدرهای حفظ کنندة پُتاسیم، مهار کننده های ACE و داروهای قلبی نظیر هپارین استفاده می کنند، قبل از مصرف مکمل های پتاسیم باید با پزشک خود مشورت کنند.

 

 

_ _ _ _
نوشتهٔ پیشین
برونشیت ، سرفه و درمان آن
نوشتهٔ بعدی
اسکلرودرمی و نرم شدن پوست چرمی

پست های مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست