اضافه وزن و مقابله با آن

اضافه وزن

اضافه وزن و مقابله با آن

مخلوط شیر و تخم مرغ، پودینگ، پودرها و گریپ فروت: نام رژیم های غذایی است که شما بارها از آنها استفاده کرده اید به امید آنکه شاید یکی از این رژیم های غذایی مؤثر باشد. اما بعداً وقتی روی ترازو ایستاده اید، باز هم نشانه ترازو همان جایی قرار گرفته است که قبلاً بود.

به رغم توصیه های مکرر پزشکان و متخصصان تغذیه مبنی بر اینکه از رژیم های غذایی برای لاغر شدن استفاده نشود، ولی ما هنوز دست از این کار نکشیده ایم. آمار نشان می دهد که 84 درصد زنان و 77 درصد مردان وقتی می خواهند لاغر شوند، رژیم می گیرند. با این حال، متوسط دور کمر افراد در حال افزایش است و در آمریکا 4 / 33 (سی و سه و چهار درصد) درصد مردم اضافه وزن دارند.

دکتر جودی داد، دبیر سابق انجمن متخصصان رژیم غذایی در آمریکا، می گوید: «مردم باید در برابر آنچه می خورند، منطقی تر باشند. حتی کسانی که استعداد ژنتیکی چاقی دارند نیز می توانند وزن طبیعی خود را حفظ کنند. برای مقابله با چاقی راه های مختلفی، از جمله ورزش و تغذیه، وجود دارند.»

مولتی ویتامین ها ممکن است مفید باشند

مولتی ویتامین ها اضافه وزن

نقش ویتامین‌ها و مواد معدنی در این مورد چیست؟ آیا این مواد مغذی در یک برنامة منطقی و بدون نیاز به رژیم غذایی جایی دارند؟ هرچند این موضوع هنوز مورد اختلاف نظر است، ولی برخی از پزشکان مصرف مکمل های مولتی ویتامین / مینرال را همراه با رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی مرتب مفید می دانند.

این پزشکان عقیده دارند مشکل اصلی افراد چاق، سوء تغذیه عمومی و پیروی از رژیم غذایی ای است که موجب احساس خستگی مفرط و میل زیاد به خوردن غذا در این افراد می شود.

دکتر مایکل استیل من، معاون انجمن پزشکان باریاتریک آمریکا، می گوید: «این وضعیت مانند وضعیت سگی است که به دنبال دمش می دود. چون این افراد از نظر جسمی یا روحی احساس ناخوشایندی دارند، اغلب سعی می کنند با مصرف شیرینی و شکلات وضعیت خود را اصلاح کنند، ولی در واقع به ضرر خود کار می کنند. نخستین اقدام در این مورد، ورزش و تغذیه است.»

به گفتة دکتر داد، متأسفانه رژیم های غذایی کوتاه مدت، به رغم ظاهر فریبنده ای که دارند، در عمل بی فایده اند. او می گوید: «بعضی از این رژیم های غذایی قدیمی گاهی در بین مردم متداول می شود، مانند رژیم غذایی با پروتئین زیاد، و مردم همچنان از اجزای ضروری رژیم غذایی یعنی میوه، سبزی و فراورده های لبنی غافلند.»

براساس پژوهش های انجام شده، اکثر رژیم های غذایی ای که امروزه مردم استفاده می کنند- یعنی رژیم هایی که حاوی مقادیر زیاد یا کم پروتئین،کربوهیدارت و چربی هستند همگی منجر به کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مهمی مانند ویتامین های A  و C، تیامین، آهن و کلسیم می شود. رژیم های کم کالری حتی اگر خوب تنظیم شده باشند، فاقد مقادیر کافی فولات، ویتامین B6­ ، منیزیوم و روی هستند.

اضافه وزن 2

دکتر داد می گوید: «وقتی مردم میزان کالری مصرفی خود را کاهش می دهند، تغذیه به مشکل مهمی مبدل می شود. من توصیه می کنم که ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را از طریق رژیم غذایی به دست آورید، ولی اگر رژیم غذایی شما دارای انرژی کمتر از 1200 کالری باشد، بهتر است از مکمل مولتی ویتامین / مینرالی که حاوی صددرصد مقدار نیاز روزانه است استفاده کنید.»

دکتر دونالد رابرتسون، سرپرست بخش پزشکی مرکز تغذیه بارتریک جنوب غرب در اسکاتس دیل، آریزونا، معتقد است که مصرف مکمل های مولتی ویتامین / مینرال برای هر فرد چاقی، صرف نظر از اینکه رژیم دارد یا ندارد، مفید است. او می گوید: «بسیاری از افراد چاق دچار کمبود مواد ضروری اند و مکمل ها موجب بهبود وضعیت سلامت آنها می شود.»

به اعتقاد برخی از پژوهشگران، علاوه بر مکمل های مولتی ویتامین / مینرال، مواد دیگری نیز برای حفظ سلامتی و حتی تسریع در روند کاهش اضافه وزن مؤثرند، که در اینجا به آنها اشاره کرده ایم.

برای خرید نسخه درمان اضافه وزن کلیک کنید

_ _ _ _
نوشتهٔ پیشین
آووکادو و خواص مهم آن
نوشتهٔ بعدی
فشار خون و چگونگی کاهش آن

پست های مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست