اسکلرودرمی و نرم شدن پوست چرمی

اسکلرودرمی

اسکلرودرمی و نرم شدن پوست چرمی

در مورد زندانی شدن بدن خودتان صحبت کنید. افراد مبتلا به پوست چرمی یا اسکلرودرمی در بافت جوشگاهیِ ضخیمی زندانی شده اند. این بیماری می تواند چهرة پر روح گذشته را به چهره ای ماسک مانند و بی روح تبدیل کند و دست ها را بر اثر سفت شدن به چنگال هایی بَدل کند.

تقریباً یک نفر از هر سه بیمار مبتلا به این بیماری ممکن است دچار مشکلات گوارشی، کلیوی، قلبی یا ریوی شود. اسکلرودرمی، همانند لوپوس و آرتریت روماتوئید، بیماری ای خودایمنی است. این بدان معنی است که دستگاه ایمنی، یا گویچه های سفید خون، که به طور طبیعی به باکتری ها، ویروس ها و سایر مهاجمان اجنبی حمله می کنند، سرکش می شوند و به بافت های خود بدن حمله می کنند.

در مورد این بیماری، حمله به بافت همبندی به نام کلاژن صورت می گیرد. کلاژن در تمام بدن، از جمله در پوست، عضلات و سایر اعضا وجود دارد. حمله دستگاه ایمنی ابتدا تولید التهاب می کند که می تواند به مفاصل دست صدمه بزند و موجب تورّم دست ها شود. سرانجام بافت جوشگاهی تشکیل می شود و پوست را ضخیم، سفت و براق می کند.

عضلات ضعیف می شوند. تقریباً هر کسی که به اسکلرودرمی مبتلا باشد به بیماری رینود نیز مبتلاست. بیماری رینود، حساسیت بسیار شدید دست ها و پاها نسبت به سرماست. بیماری رینود موجب منقبض شدن عروق خونی می شود و انگشتان دست ها و پاها را سفید می کند که منجر به ناراحتی و درد سوزنی می شود.

مقابله با تماس سمّی

اسکلرودرمی پوست چرمی

به گفتة دکتر دیوید پیستسکی، مشاور پزشکی سازمان آرتریت و نویسندة کتاب آرتریت مرکز پزشکی دانشگاه دوکه، این که چه عاملی موجب بروز اکثر موارد این بیماری نسبتاً نادر می شود نامعلوم است.

یک سرنخ برای یافتن علت این بیماری آن است که علائم مشابهی در افرادی روی می دهد که با مواد شیمیایی محیطی مانند پُلی وینیل کلراید (در پلاستیک های نرم وجود دارد) و تری کلراتیلن (یک حلال روغن که در صنعت و خشکشویی کاربُرد دارد) تماس داشته اند.

معدنکاران پس از سال ها کار ممکن است به اسکلرودرمی یا پوست چرمی مبتلا شوند؛ بیماری های بافت همبند مشابهی در اسپانیا در اثر تماس با روغن طبخ و در آمریکا در اثر تماس با تریپتوفان، یعنی مکمل اسید آمینه ای که برای درمان بی خوابی به کار می رود، مشاهده شده است.

پزشکان، اسکلرودرمی را با داروهایی درمان می کنند که دستگاه ایمنی را سرکوب می کند و التهاب را کاهش می دهد. آنها ممکن است داروهایی را که به عملکرد بهتر قلب و کلیه ها کمک می کند، نیز به بیمارانشان تجویز کنند.

اسکلرودرمی پوست چرمی

آنتی بیوتیک ها و داروهایی که تحرک دستگاه گوارش، یعنی حرکت غذا از یک انتهای لوله گوارش به انتهای دیگر، را افزایش می دهند می توانند با رشد بیش از حد باکتری ها در روده و مشکلات جذبی که گاهی با اسکلرودرمی یا پوست چرمی همراهند مقابله کنند.

تصور نمی شود که تغذیه در ایجاد یا پیشرفت اسکلرودرمی نقش زیادی داشته باشد. دکتر شلدون پائول بلاو، استاد بالینی بیماری های داخلی در دانشگاه ایالتی نیویورک در استونی بروک و نویسندة کتاب زندگی با لوپوس، می گوید: «اما تغذیه در حفظ بهترین وضعیت سلامتی، به رغم وجود این بیماری، نقش مهمی دارد.»

به گفتة دکتر بلاو، بیشتر پزشکانی که تغذیه درمانی را برای بیماران مبتلا به اسکلرودرمی به کار می برند، برای کمک به جذب بهتر مواد مغذی توصیه می کنند که مصرف مواد غذایی یا مکمل ها به صورت مایع یا از راه داخل وریدی باشد.

به گفتة وی، برخی از پزشکان تغییرات غذایی بیشتری را توصیه می کنند و مواد مغذی ای را به رژیم غذایی می افزایند که تصور می شود به کاهش التهاب و فشار وارده به اعضایی مانند قلب و کلیه ها کمک می کنند. در اینجا آنچه را که ایشان توصیه می کنند، بیان کرده ایم.

برای خرید نسخه درمان اسکلرودرمی کلیک کنید

_ _ _ _
پتاسیم و خواص درمانی
ام اس یا اسکلروز متعدد

لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.